Svenska AUDI-DKW klubben

Ett diskussionsforum för både medlemmar och ickemedlemmar. Registrera Dig gratis för att skriva inlägg.

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Växelproblem med DKW F8 -39
InläggPostat: 21 sep 2011, 14:23 

Hej

Jag har nyligen köpt min första DKW. Det rör sig om en F8 från 1939. Ett fascinerande fordon på många vis.

Jag har ingen erfarenhet av den här sortens växellåda sedan innan. Igår kväll premiärkörde jag åket och det gick hur bra som helst i ca en halvtimme. Plötsligt är det omöjligt att få ur tvåans växel. Jag vet inte hur hårt jag vågar dra i kryckan, men jag upplever att det är omöjligt att få ur växeln. Jag dubbelkopplar och försöker växla när jag har rull, men inget fungerar. Så nu ställer jag frågan, vad kan ha hänt och vad gör jag åt det?

Tack på förhand

Andreas

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Växelproblem med DKW F8 -39
InläggPostat: 24 sep 2011, 13:27 
Användarvisningsbild

Hej Andreas!
Det händer mej ibland att jag lyckas med bedriften att få i 2 växlar samtidigt. Det leder till att växelspaken inte går att rubba. Jag lyfter då med avstängd motor upp ett av framhjulen i luften, spänningarna mellan hjulen släpper, och växeln går att lägga i friläge igen. Prova detta får du se om det hjälper.
/Mårten
(F7 -38)

InläggPostat: 26 sep 2011, 21:49 

Tack för svar.

Jag provade ditt tips, men det fungerade inte. Vi har kanske inte samma problem här.
Det som oroar mig är att växelspaken ser ut att ligga i friläge (rakt ner). Man kan dock vrida den åt alla håll samt dra och skjuta fram och tillbaka. Trots detta har den fastnat med växel i. Det är antagligen ett fel inne i växellådan då?

Jag skulle kunna sänka ner växellådan för att se efter, men skulle föredra att lämna in den till verkstad då jag inte har nåt bra garage att meka i. Tar dagens bilverkstäder ens emot den här typen av bilar?

InläggPostat: 27 sep 2011, 08:17 
Användarvisningsbild

Som det låter så har kanske nedre tappen på växelstaget gått av, alltså det vertikala staget som sitter ihop med kryckan strax bakom kylaren och går ner i växellådan. Jag vet inte vad du har för möjligheter, men om du lossar de 4 muttrarna som håller växelstaget vid växellådan så kan du lyfta upp staget och se om tappen gått av.
/Mårten

InläggPostat: 03 okt 2011, 22:10 

Tack för tipset :)
Jag öppnade upp lådan och lyfte bort staget. Det var helt och med en mejsel gick det att dra växlarna rätt. Jag skruvade dit staget igen och åkte en tur. Det gick prima fram till att jag stannade framför garageporten, då fastnade växeln en gång till.
Skönt att jag vet hur man lagar detta, men vad beror felet på tro?

InläggPostat: 04 okt 2011, 20:07 
Användarvisningsbild

Kan tappen vara sliten = för kort, så den inte når ner i spåren i växelförarna ordentligt. Alt, kan spåren i växelförarna vara slitna i motsvarande grad? Ta bort väkelspaken igen, lägg ett plattjärn mot anliggningsytan på fästet och mät avståndet mellan anliggningssidan på plattjärnet till toppen på tappen. Jag ska leta upp en växelspak och mäta på mitt håll också så kan vi jämföra. Ska se om jag har en växelförare som jag kan mäta spåret på också. Hör av mej.
/Mårten

InläggPostat: 08 okt 2011, 16:36 

Sådär. Jag öppnade lådan igen. Tappen sticker ut 14 mm ungefär. Den ser inte sliten ut och det gör inte växelförarna heller.

Kan det vara så att själva armen som går ner i lådan har fått en törn och är lite skev så att den inte lyder ordentligt? Så att den hoppar fel i spåren liksom.

InläggPostat: 08 okt 2011, 20:50 
Användarvisningsbild

Nu börjar det bli spännande!
Det är inte så enkelt att klämbulten på fästet i framkant på växelspaken inte är ordentligt åtdragen, så att växelspaken inte för med sej växelstaget ordentligt.
En annan tanke... När detta händer att du inte får ur växeln, rör sej växelstaget framåt/bakåt höger/vänster när du gör motsvarande handgrepp på växelspaken?
/Mårten

InläggPostat: 19 okt 2011, 11:12 

Klämbulten sitter som berget, så problemet bör inte ligga där. Växelstaget rör sig när jag rör spaken, men inte fullt så mycket som när man kan växla.

Jag har monterat bort staget ett par gånger nu och sett att staget fastnar i växelföraren längst fram (som bör vara ettan/backan) men att tvåans växel ändå ligger i. Kanske är det ett liknande problem som du upplevt när två växlar ligger i samtidigt?
Jag har kommit på att man enkelt kan föra växelförarna till friläge med en mejsel genom olepåfyllningen istället för att skruva av hela staget. Men jag vill såklart finna orsaken till det här problemet.

En annan sak, jag tänkte byta olja i växellådan. Vilken sort brukar ni använda och hur mycket ska man fylla?

InläggPostat: 19 nov 2011, 16:42 
Användarvisningsbild

Hej igen!
Nu var det ett tag sen jag var här på forumet, så du kanske har löst problemet.
Annars tror jag att det är tvunget att ta bort växellådan och renovera den. Den har troligen så stora toleranser så att växelförarna/gafflarna inte tar med sej dreven som dom ska.
På din fråga om växellådsolja, så är det ett speciellt fett med en skvätt inblandad SAE80W-olja. Jag har hört talas om att Stiga ska ha ett liknande fett i sitt sortiment för gräsklippare eller liknande.
/Mårten

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa