Blev medlem: 11 feb 2013, 09:57 Inlägg: 15
|
Vi har ju byggt en elbil av en gammal DKW och haft kontakt med transportstyrelsen och besiktningsorganen angående klassning ombyggt eller ändrat fordon. Enligt ett beslut i SWETIC där besiktningsorganen samt SFRO och även en representant från transportstyrelsen ingår så har de bestämt att alla biler som elkonverterats ska gå genom SFRO vilket innebär en stor kostnad extra för de som konverteras.
Vad vi kan utläsa av lagen så om man bara byter motor så är det ändrat fordon och inte krav på SFRO vilket blir betydligt enklare och mindre kostsamt. Efter diverse diskussioner med olika besiktningsorgan så klassade alla elbilar som ombyggt men transportstyrelsen sa att det troligen borde vara ändrat fordon om det bara var elkonvertering.
Nu har vi regbesiktat vår elbil och fick som enda anmärkning att " Intyg från kontrollorgan för ombyggda fordon saknas" vilket behövs om fordonet klassas som ombyggt. Detta överklagade vi till Transportstyrelsen och vi fick i fredags besked om att överklagandet bifalles och skickats till besiktningsorganet för rättelse.
Så för kännedom så kan nu med detta prejudicerande beslut inte besiktningsorganen klassa elkonvertering automatiskt som ombyggt fordon om ombyggnaden inte är omfattande.
Så nu hoppas vi att besiktningsorganet plockar bort denna enda anmärkning och ett nytt regbevis dimper ner i brevlådan så vi kan ut och rulla lagligt på vägarna inom kort. En seger för enkel konvertering av fordon,
|
|